Ślad węglowy w transporcie

17 grudnia 2024

7.webp

Ślad węglowy w transporcie

Transport odgrywa fundamentalną rolę w funkcjonowaniu współczesnego społeczeństwa i gospodarki, zapewniając dostęp do usług, miejsc pracy i dóbr.  Jednak jego dynamiczny rozwój generuje poważne wyzwania środowiskowe, w tym znaczną emisję gazów cieplarnianych (GHG). W obliczu rosnącego zapotrzebowania na transport i jego niekorzystnego wpływu na środowisko, priorytetem staje się analiza oraz skuteczna redukcja śladu węglowego w tej branży.

Rola transportu w emisji GHG 

Sektor transportowy odpowiada za około 20% emisji dwutlenku węgla (CO2) w Europie, co czyni go drugim największym źródłem gazów cieplarnianych (GHG) po sektorze energetycznym. W obrębie transportu największy udział w emisjach przypada na transport drogowy, szczególnie samochody osobowe i ciężarowe, które łącznie odpowiadają za około 95% emisji tego sektora. Samochody osobowe generują ponad 60% emisji CO2 w transporcie drogowym, podczas gdy pojazdy ciężarowe i dostawcze dokładają kolejne 35%.

Transport lotniczy, choć mniej powszechny w codziennym użytkowaniu, charakteryzuje się szczególnie wysokim poziomem emisji na pasażerokilometr. Według danych, loty krótkodystansowe mogą generować nawet 255 gramów CO2 na pasażerokilometr, podczas gdy samochody osobowe emitują średnio około 104 gramów, a transport kolejowy mniej niż 28 gramów na pasażerokilometr. Wskaźnik emisji na pasażera uwzględnia całkowitą emisję dwutlenku węgla w przeliczeniu na jedną osobę, co oznacza, że im mniej pasażerów na pokładzie samolotu, tym większy ślad węglowy przypada na jednego podróżnego.

Wysoka emisyjność lotnictwa wynika z ogromnego zużycia paliwa lotniczego oraz emisji na dużych wysokościach, gdzie mają one większy wpływ na efekt cieplarniany. Efekt ten jest szczególnie istotny w przypadku lotów międzynarodowych, które dominują w strukturze ruchu lotniczego. Warto zauważyć, że lotnictwo odpowiada za około 2-3% globalnych emisji CO2, ale w krajach rozwiniętych, gdzie podróże lotnicze są bardziej rozpowszechnione, udział ten jest wyższy. W obliczu rosnącej liczby lotów, przewiduje się, że emisje z tego sektora mogą wzrosnąć nawet o 300% do 2050 roku, jeśli nie zostaną wdrożone innowacyjne technologie oraz strategie ograniczania emisji.

Więcej o śladzie węglowym przeczytasz tutaj.

Kontrowersje technologii elektrycznych

Pojazdy elektryczne często uchodzą za ekologiczne, ale ich rzeczywisty wpływ zależy od pełnego cyklu życia (LCA). Produkcja baterii, wymagająca surowców takich jak lit czy kobalt, wiąże się z dużym śladem węglowym, a ich utylizacja pozostaje problematyczna. Choć pojazdy elektryczne są operacyjnie zeroemisyjne, w krajach zdominowanych przez energię z paliw kopalnych ich eksploatacja może generować wysokie emisje.

Pojazdy hybrydowe mogą być bardziej zrównoważonym wyborem w regionach, gdzie energia elektryczna pochodzi z paliw kopalnych, lub w przypadku konieczności ograniczenia śladu węglowego związanego z produkcją baterii. Dzięki mniejszym bateriom i zoptymalizowanym silnikom spalinowym mają niższy ślad węglowy w produkcji i eksploatacji, co czyni je praktyczną opcją w okresie przejściowym ku pełnej elektryfikacji transportu.

2.webp

Proekologiczne rozwiązania w transporcie

Redukcja śladu węglowego w transporcie jest zadaniem wielowymiarowym, które wymaga współdziałania na poziomie indywidualnym, korporacyjnym i rządowym. Wprowadzenie zrównoważonych rozwiązań w tej dziedzinie pozwala nie tylko zmniejszyć negatywny wpływ transportu na środowisko, ale także poprawić jakość życia mieszkańców miast i regionów.

Jednym z najważniejszych kierunków jest wspieranie transportu zbiorowego i aktywnego. Rozwój infrastruktury rowerowej oraz pieszej jest priorytetem w wielu europejskich miastach, które dostrzegły potencjał tych form mobilności. Budowa bezpiecznych ścieżek rowerowych, wydzielonych pasów ruchu oraz miejsc parkingowych dla rowerów zachęca mieszkańców do porzucania samochodów na rzecz bardziej ekologicznych alternatyw. Jednocześnie promowanie komunikacji miejskiej przez subsydiowanie biletów czy wprowadzenie darmowych przejazdów dla wybranych grup społecznych stanowi skuteczne narzędzie walki z zanieczyszczeniem powietrza. Badania pokazują, że regularne korzystanie z transportu publicznego może znacząco obniżyć ślad węglowy przypadający na jednego mieszkańca.

Drugim istotnym obszarem są zielone technologie i paliwa alternatywne. Rozwój transportu napędzanego wodorem, biopaliwami oraz energią elektryczną może zrewolucjonizować sposób, w jaki przemieszczamy się na co dzień. Wodór, choć kosztowny w produkcji, stanowi obiecującą alternatywę dla paliw kopalnych, szczególnie w transporcie ciężkim. Biopaliwa natomiast mogą być stosowane jako przejściowe rozwiązanie, redukując emisje gazów cieplarnianych w tradycyjnych silnikach. Jednocześnie miasta coraz częściej wdrażają systemy inteligentnego zarządzania ruchem, które pozwalają na optymalizację przepływu pojazdów, ograniczając czas postoju i zużycie paliwa. Takie rozwiązania nie tylko zmniejszają emisje, ale również poprawiają płynność ruchu w aglomeracjach.

2.webp

Co jeszcze? Zachęty dla firm i pracowników do budowania proekologicznych nawyków. Coraz więcej przedsiębiorstw oferuje benefity dla pracowników, którzy decydują się na dojazdy rowerem lub komunikacją miejską. Refundacja kosztów biletów, premie za rezygnację z samochodu czy organizacja firmowych kampanii promujących zrównoważoną mobilność to tylko niektóre z przykładów dobrych praktyk. Ważnym elementem jest również edukacja z zakresu ecodrivingu – stylu jazdy, który pozwala na oszczędne zużycie paliwa i tym samym redukcję emisji CO2. Takie działania nie tylko wpływają na środowisko, ale również przynoszą korzyści ekonomiczne dla firm i ich pracowników.

Na końcu, ale równie istotny, jest rozwój kolei jako zrównoważonej alternatywy dla transportu drogowego i lotniczego. Inwestycje w nowoczesną infrastrukturę kolejową, zwiększenie prędkości i komfortu podróży mogą przekonać więcej osób i firm do wyboru tej formy transportu. Kolej charakteryzuje się jednymi z najniższych emisji w przeliczeniu na pasażera lub tonę przewożonego ładunku, co czyni ją kluczowym elementem strategii zmierzających do neutralności węglowej. Wzrost popularności kolei, szczególnie w przewozach między miastami, może znacząco odciążyć transport drogowy, redukując korki i emisje.

Podsumowanie

Transport, choć niezbędny, pozostaje jednym z kluczowych wyzwań w kontekście ochrony środowiska. Konieczne jest podejmowanie kompleksowych działań mających na celu redukcję emisji GHG, w tym promowanie ekologicznych środków transportu, wdrażanie nowych technologii oraz zmiana podejścia społecznego. Przykłady, takie jak program „Net Zero Carbon” firmy Kuehne+Nagel, pokazują, że zrównoważony rozwój w tej branży jest możliwy, ale wymaga zaangażowania wszystkich interesariuszy – od konsumentów po duże przedsiębiorstwa.

Przeczytaj też: